Disciplin

"Verba volent, scripta manent" - ett latinskt orspråk som betyder "Ord flyger, skrivet stannar".
Jag ser ju helst att det skrivna som stannar också är bra.
Det finns ett ord som jag ska skriva en hemtenta om nu : Disciplin. Jag kommer behöva disiciplin för att skriva. Disciplin, disciplin, disciplin.  Kommer från det latinska disciplina som betyder "instruktion". Discere betyder "att lära". Tänk på att Jesus lärjungar på engelska heter "The disciples".

Fast nu ska jag inte sitta och filosofera kring disicplin och applicera det på valfritt område. Jag ska skriva om den franske tänkaren Michel Foucaults framställning av disciplinen så som han beskriver den i sin bok Övervakning och straff.

"Diskutera disciplineringen så som den framställs i Övervakning och straff, både dess roll i den allmänna samhällsmoderniseringen och i det moderna rättsväsendet."

Jajamän, lätt som en plätt!
Då kan man bara sätta på lite bra musik, dricka cola, och börja. Disciplin var ordet!




Kommentarer
Postat av: rebecca

sv: det blev elsas mode! :) tack så mycket sötnos! :) kram

2010-04-29 @ 09:46:38
URL: http://rebeccaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0