Läsa är bra.

Berlin har ofantligt många barer, restauranger och caféer. Hur ska man då välja vart man ska gå? Staden är betydligt större än någon svensk stad och man måste vara beredd på att åka en bit.

För alla som är i Berlin eller planerar att åka dit har jag nu mitt första tips. På en sidogata till en av de stora shoppinggatorna, Kurfürstendamm, ligger ett otroligt vackert café som jag tycker alla borde besöka. Perfekt för att ta en shoppingpaus för att njuta av en kopp kaffe eller té för ett bra pris. Det ligger på Fasanenstrasse och heter "Literaturhaus Berlin". Det är en stor vacker villa med en fin liten trädgård som med stora och ljusa rum lockar både gamla och unga. På kvällar arrangerar de författarkvällar på nedervåningen.

Själv satt jag där och pluggade fyra timmar idag och åt en god lunch drack en cola och kanna darjeeling té för sammanlagt 90 kronor. Ljudmiljön är precis lagom, i bakgrunden kan man ana skön jazzmusik och väggarna slukar gästernas konversationer. Jag brukar annars ha väldigt svårt att koncentrera mig i livliga miljöer, men hade ingen problem med att ploga igenom en hel bok jag måste läsa inför min B-uppsats.
På somrarna finns en fin uteservering, men det finns även en vinterträdgård om man vill ha det lite grönare utan att frysa - bra på vintern! I villan finns även en - surprise - bokhandel! Så för alla lässugna och alla njutare: Detta ställe är ett av mina heta tips och värt ett besök!



Kommentarer
Postat av: Anonym

gullig blogg

2010-04-11 @ 10:50:09
URL: http://tanyak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0