Madrid # 1

Ola Cola!

Hade jag flugit idag hade jag...inte flugit alls. Allt inställt på grund av askmolnet från vulkanutbrottet på Island. Men jag njuter desto mer av denna underbart vackra stad. För vacker är den.
Det finns mycket att se, men för den som är i Madrid är det inte svårt att ta sig fram, då tunnelbanesystemet är helt fantastiskt.
En biljett kostar bara 1€ (ca 10 kronor).
Jag började dagens utflykt med att besöka den vackra Plaza Oriente, där man kan skåda det ståtliga kungliga slottet. På Plazan avnjöt jag en riktigt spansk lunch med Calamares och öl :).
Sedan åkte jag till Retiro parken och då det var soligt väder satte jag mig ner och solade lite - omgiven av spanskt sorl och ungdomlig glädje (det verkar vara ett populärt ställe att hänga på för unga människor). Har man lust att vara lite aktiv kan man hyra en roddbåt och driva omkring lite på den lilla sjön.
Efter det åkte jag till stationen "Tribunal" - ett shoppingområde. Därifrån kan man gå till Gran Via och vidare till Plaza del Sol där shoppingen fortsätter.

På kvällen kan jag bara rekommendera att återigen bege sig till Plaza Oriente och sätta sig på restaurangen Café Oriente där man kan få en riktigt god middag med lite tapas-liknande rätter och en otroligt god chokladtårta som efterrätt! Dock var vi där liiite tidigt - spanjorerna äter visst inte middag vid åtta på kvällen....

Ett tips: Det är nog bäst att slipa på sin spanska innan man beger sig ut på stan - man kan nämligen inte förvänta sig att alla talar engelska lika bra som i Sverige!

Adios amigos!


Från vänster till höger: Lunch på Plaza Oriente, Kungliga Slottet, Retiro park, Café Oriente

Kommentarer
Postat av: ♥Claaaudia ♥

Nej dom finns ,)!

2010-04-17 @ 00:02:33
URL: http://claaaudias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0