Prinsessorna från Haga

Hej hej!

När jag bläddrade igenom mina bilder från förra hösten hittade jag bland annat en bild jag tog på en promenad genom den fina Hagaparken vid Norrtull. Där Victoria och Daniel snart kommer bo. I bakgrunden kan man faktiskt skymta Haga slott, där en gång i tiden arvprinsen Gustav Adolf och Prinsessan Sibylla bodde.

Jag tycker Hagaparken erbjuder allt: joggingrundor, tennisbanor, sjö (Brunnsviken) där man kan bada och åka skridskor på vintern, grillplats, fjärilshuset, promenad, fina utsikter. Tyvärr är det inte så inbjudande att ens besöka parken (som är Sveriges främsta exempel på en gammal god engelsk park) när det fula, dumma, högljudda och dammiga Norra-Länken-Bygget har placerat sig precis vid början av parken. FY! Och så löper motorvägen precis bredvid.
Så man måste gå ett tag för att komma till den lugna delen.

Det är dock intressant att höra hur upprörda vissa kan bli över att kronprinsesseparet flyttar dit - "vår joggingrunda förstörs" eller "parken ska ju vara offentlig". Det kommer den nog fortfarande vara,  och nog har de sett till att lägga om stigen så att "Hagajoggarna" kan fortsätta springa i sin älskade park. Hur svårt kan det dessutom vara att lägga om sin runda lite? Det är ju trots allt ett slott - inte ett museum.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0