Stupid tourist

Först och främst: Tack för aprilväder, om det är grått och disigt på morgonen KAN det faktiskt vända och bli en fantastisk dag.

Men nu till det viktiga.

När jag var på Stadsbiblioteket idag för att låna böcker såg jag att de hade en fotoutställning vid ingången.
För alla som har vägarna förbi är det värt att titta på den, det tar bara tre minuter.
Det är tre platta pelare med två stora fotografier på varje sida, och det handlade om turism. Bredvid varje fotografi (som avbildar dyra hotell, barn som bygger hotell, sexturister mm) finns det en lite text som förklarar bakgrunden till motivet. Det hela har till syfte att medvetandegöra de dåliga sidor av turism och istället förespråka "Hållbar turism" - en turism som inte går ut på att man ska köpa sex, utnyttja landets resurser, störa lokalbefolkningen med mera.

Det tyckte jag var en riktig tankeställare. Nu när världen är så tillgänglig hör jag allt oftare människor säga att de vill åka till "orörda" ställen - länder och städer som inte är så "turistiga". Men om alla börjar tänka så blir det ju helt fel! Då röjs det plötsligt stora delar av en fin landsbygd för att bygga dyra hotell, så att turisterna kan bo fint på de "orörda" och "oturistiga" ställena.

När jag är på en resa är jag ju automatiskt turist, det är bara att acceptera.
Men man kan ju ta lite ansvar, ta reda lite på fakta om landet man ska till, ha respekt för lokalbefolkningen etc.
I vårt samhälle här i västvärlden är vi ju så måna om att försöka vara medvetna om allt, men det uppstår en klar paradox när Herr X. medvetet köper ekologisk mjölk och ekologiska ägg varje dag för att "rädda miljön" men sedan åker till Thailand över jul och nyår för att köpa sex av kvinnor som prostituerar sig för att antingen hitta nån att gifta sig med och komma ur en eventuell fattigdom, eller för att försörja sin familj.

WRONG!







Kommentarer
Postat av: turist

ska kolla in det. Tack för tipset. /gedigen läsare

2010-04-12 @ 17:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0