# Veckans Böcker - del 1

Kära läsare.
Om ni behagar läsa mer än bloggar, så hafver jag sammanställt en top -5- lista över några af de klassiska verken jag anser att varje människa bör läsa. Listan kommer utökas över tiden, och om ni tycker att det finns en bok som bör stå på denna lista, så var vänliga meddela det min sekreterare "Comment".
Eftersom många har påsklov just nu kanske det finns lite extra tid över för någon av det följande böckerna. Jag har utöver de fem klassiska verken lagt till en nyare bok som är fantastisk.

Read on. Tack.

1. Charlotte Brontes "Jane Eyre" - Ett absolut måste bland kärleksromanerna med intelligens.
2. Vladimir Nabukovs "Lolita" - Inget för känsliga läsare då pedofilitemat sugs ut in i nästan minsta detalj. Men absolut läsvärd.
3. Franz Kafkas "The Metamorphosis" - En av mina absoluta favoriter. Total abstrakt - huvudpersonen vaknar och är en insekt. Jag gråter varje gång på slutet.
4. Robert Stevensons "Skattkammarön" - Ruskigt bra. Perfekt att läsa när det regnar ute och man vill förlora sig bland pirater.
5. Fyodor Dostoyevskys "Dubbelgångaren" - Härlig framställning av shizofreni i byrokratins värld. Nog tror vi alla nån gång att vi har en dubbelgångare och här driver Dostoyevsky detta på sin spets.


Jonathan Safran Foer "Everything is illuminated" är en absolut underbar berättelse med en parallel berättelse inbakad. Men känsla för detalj och originalitet för Foer in läsaren i en egen värld.

Hoppas ni hittade något intressant!
Samtliga bilder är från Amazon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0