Norrsken

En kall och kålsvart decembernatt i Dalarna kunde jag skåda ett otroligt vackert norrsken på himlen. Det var inte så starkt, men det räckte för att skapa ett minne jag inte kommer glömma så lätt. Detta var nu ungefär 10 år sedan, och när jag är i Tyskland får jag ibland frågan om man i Sverige kan se norrsken ofta.

Som sagt, för mig är det tio år sedan, men tydligen så har solen vaknat till liv igen efter några års lugn. Norrsken skapas nämligen när solen "flammar upp" och partiklar sänds som, när de kolliderar med jordens polära magnetfält, skapar Norrsken.
Därför säger forskare som upptäckt detta att man ska vara uppmärksam de kommande nätterna - har man tur kan man se skenet i norr.

Jag ska iallafall hoppas på att molntäcket över Stockholm försvinner så att jag har anledning har hålla mig vaken för att kanske se ett lysande färgspel på det nattliga himmeltäcket.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Du får komma till Nordmaling på vintern! Vi har en äng utanför mig där det väldigt ofta är norrsken :)

2010-08-11 @ 12:34:54
URL: http://soFiasko.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0